De binnenvaartkrant

Op de pedalen voor ‘De Luchtballon’

 

Door Johan de Witte
Net over de Volkerak, de rijksweg af richting H&U te Dintelmond maakt een zwaan toilet waarbij hij zich in roerloos water spiegeld. Roekeloos neemt een fazantenpaar het denkbeeldig zebrapad, skeelers en joggers op het nog autoloze asfalt: Brabant! Het is zondagmorgenvroeg, de zon is amper uit de veren. De natuur krijgt haar make-up. Tegen het decor van bruingrijze akkervoren, kort een wielerteam de afstand. Nikon sluitertijd probeert de snelheid van de ‘Wv Brabantse Wal’ te bevriezen. ‘Dampend’ alsof de muur van Geraardsbergen is bedwongen, hijgt de ploeg een kilometer later uit voor de deur van hoofdsponsor Technisch Bureau H&U in Dintelmond.
Eén kilometer voor de sport plus één voor kinderen met een handicap, geeft de renners vleugels. Wanneer je als een team, fietsend geld verdienen mag voor ‘De Luchtballon’, ben je bevoordeeld. Want fietsen kan niet iedereen! De dialogen op een stijle col, onvoorwaardelijke hulp, de rij-maar-in-mijn-wiel vriendschap, maatschappelijk alles even ondergeschikt en afzien met alle neuzen in dezelfde richting, is geluk!

 

Gezond omgaan met een handicap
Dat het hier gaat om een goed doel had u reeds begrepen. Stichting ‘De Luchtballon’ is ontstaan uit het werk van het Nederlands Astma fonds. Door reorganisatie en bezuinigingen stopte het fonds landelijk, met als gevolg voor kinderen met astma: vakantie in het water viel. Een groep enthousiaste vrijwilligers, waaronder André Wildschut dacht, dat kan nietwaar zijn en bliezen o.a. ‘De Luchtballon’ in Calfven bij Ossendrecht nieuw leven in.
‘De Luchtballon’ organiseert therapeutische vakanties voor kinderen en jongeren met een handicap zoals astma, voedselallergie en eczeem. De drie beperkingen zijn ‘broertjes en zusjes’ van elkaar en gaan daarom samen op kamp. De primaire doelstelling is het vergroten van de zelfredzaamheid. De deelnemers leren in  vakantiesfeer ongemerkt om te gaan met hun beperking. Zonder angst te hoeven concurreren met anderen die geen of een andere handicap of beperking hebben, ervaren de deelnemers een nuttige maar vooral plezierige vakantie.
 
Even voorstellen
De 30 leden van de ‘Wv Brabantse Wal’ wordt voorgezeten door Leon Hertogs. Ad Buijs zit eveneens aan het stuur van de wielervereniging. Arion de Nijs beheert het secretariaat.
Wilko Andrik is er voor technische zaken en Leo Brasser functioneert als penningmeester. De trainer die het moreel en prestatie van het team op peil houdt is Jos Smit. “De jongens zijn stuk voor stuk gemotiveerd. Wanneer we een pittig tempo rijden en iemand van ons heeft het daar moeilijk mee, mag hij ertussen en plakt hij aan een achterwiel. Samen sterk is ons motto”. Voor het ‘Luchtballon’ doel hanteert de Wv Brabantse wal een 4 sterrensysteem. Elke ster staat voor 250 euro. Het plafond voor één sponsor zijn 4 sterren! “Ons motto is: een paar euro versus het sponsor-maximum, maakt in gevers-intentie geen verschil. Ook de sponsors zien we graag als een team zonder niveauverschillen,” aldus Leon Hertogs.
De sponsors kunnen rekenen op: plaatsing op de website www.wvbrabantsewal.nl, clinics, sponsoravond, vereniging-stickers en promotie in de media. Jan Hasselmeijer van H&U heeft de ‘sponser-gele-trui’ verworven en fietst sportief mee. Hij stelt niet alleen zijn bedrijfsfaciliteit ter beschikking, ook de renners heeft hij in outfit gestoken die ‘blitst’ in het Brabantse land. Wim Hasselmeijer offert zijn zondagmorgen, om de ploeg met zijn ‘bezemwagen’ op een paar wiellengtes te achtervolgen.
Het is duidelijk: dat ‘De Luchtballon’ formule goed voor ‘lijf en leden’ is, maar ook één van plezier. Als topper en tegenprestatie aan de sponsors, bedwingt de ploeg dit jaar op 13 juni de Alpe d’Huez. De berg waar eens Lemond en Hinault hand in hand over de finish rolden. Het record van 37.35 waarmee Pantani in 1997 naar de top fietste wordt door -met een knipoog- de Wv Barabantse Wal op deze dag aangevallen. Met zijn 14 kilometer ‘stijle wand’ en 21 bochten, is het een kuitenbijter van de eerste categorie! Het wordt voor de jongens, vrijwillig naar ‘luchthappen’. Overigens doet de doelgroep van ‘De Luchtballon’, dat niet uit vrije wil.
Redactie van: www.binnenvaartkrant.nl

Start typing and press Enter to search